2013-02-19

Bildbevis!


Alltid när jag ska göra något viktigt kommer jag på att göra något annat. Som idag har jag bestämt mig att ta itu med alla skolarbeten som hopar sig, men istället började jag bläddra igenom alla mina fotoalbum och jag tror jag skrattar ihjäl mig! Jag tänkte dela med mig av några foton från min gyllene ungdom, mest för att bevisa åt mina arbetskamrater att mitt hår har nångång varit långt, tjockt och ofärgat. :)

Jag känner just nu att jag har allt för mycket stress, mest emotionell stress - som tär på mig. Jag är konstant trött och drar med en huvudvärk som alltid börjar kl. 15 och slutar först när jag äter något sött. Jag har en tendens att äta ohälsosammare när jag är stressad, och eftersom jag nu redan börjar känna av varningssignalerna måste jag börja varva ner - för jag vill inte må lika dåligt som jag gjorde ifjol om våren.
Så att bläddra i gamla album fick mig att glömma vardagen för en stund. Och jag kan säga er, jag hade nog de bästa ungdomsåren man kan ha. Visst grät man över sin första riktiga kärlek, och säkert grälade man med föräldrarna, men jag kan lova er - jag tror att jag skrattade varenda dag!
Jag kan inte minnas när jag senast skrattat så att tårarna sprutar...det tycktes vara lättare förr. Nåja, nog snackat och mera action. Här kommer mina bildklipp. De är inte av bästa kvalitet, för när jag var ung fanns inga digikameror, och jag äger ingen scanner heller så jag har fått kopiera dem med min kamera.

Det bästa med att ha många syskon när man bor hemma är att om en är sjuk - är alla sjuka. Här är jag och min syster Hannele dunderförkylda, och hemma från skolan. Då gick vi i gymnasiet. Något år efter detta gifte sig min syster och flyttade hemifrån, det kändes mycket konstigt.
Vi tre snusmumrikar var oskiljaktiga under hela gymnasietiden, och dessa två var min allra bästa vänner - Jag, Anna och Johanna.
Denna tid var det också modernt med "flygande ögonbryn" som min syster kallade dem. Jag och Johanna noppade bort alla bryn vi hade och målade dit två fula streck istället. HAHAH! Och detta blev jag retad för av min syster. Själv trodde jag att jag var cool.
Mari är min kusin och vi var oskiljaktiga under hela högstadietiden. Oj, vad roligt vi hade, och man ser minsann att vi är hemma från landet för såhär såg vi ut på midsommarafton när vi gick på 8:an. (kan aldrig tänka mig att dagens 8:or skulle fjanta sig som vi gjorde) Våra vägar har skiljts åt sedan vi började i olika skolor och startade egna liv, men vi skrattar minst lika mycket varje gång vi träffas. Blod är ju som sagt tjockare än vatten :)
Här visste man inte av någon stress, utan livet var alltid en dans.
Jag och min kusin Mari igen vid Perho. Det var Mari som lärde mig äta torra nudlar, bara en av hennes livsvisdomar jag fått ta del av :)
Jag, syster Tina och Selina. Oj, om man hade lika långt hår än. Det bästa också med att ha många syskon är att man alltid har vänner runtomkring sig som man kan lita på i vått och torrt. Always my sister - forever my friend. Dessutom har jag också tre bröder, som alltid ställt upp och beskyddar oss från faror :D I dagens läge klarar vi faktiskt av att beskydda oss själva, men om bilen sviker kan man alltid ringa och be om hjälp :p

Visst har livet ändrats mycket under åren som gått. Tänk att det snart är 11 år sedan vi tog studenten! Många gånger när jag tittar på Laris dotter, som nu går på 8:an tycker jag att jag själv nyss gått på 8:an, men det är ju faktiskt evigheter sedan. Usch, vad gammal man är.
Men vad kul det är ändå, att kunna blicka tillbaka med gamla foton, och minnas tillbaka tack vare alla minnen man har. Det skulle vara kul att nån gång sätta sig ner med de personer man spenderat hela sin ungdom med, och konstatera hur våra liv ändrats. Som ung satt man där, och hade klara planer på hur livet skulle bli, men åtminstone trodde inte jag för 15 år sedan att jag skulle vara den person jag är idag. Det är komiskt, hur livet tar sina vändningar.

11 kommentarer:

  1. Hahaha...jagå skrattar så tåra sprutar! Jeeesus :) ja e otroligt glad över att jag lärt känn de Nina, vi ha henda jö myki gälihejtär i vår "ungdom" å du e fortfarand min bästa vän!

    SvaraRadera
  2. Haha hoho... ja du :)Fint inlägg. Bara för någon dag sedan slarvade flickorna fram mitt gamla album. Berättade om korten. -Nämen mamma, sa de och tittade underligt på varandra. Minns också att vi hade en konstant-fnittrande nonchalant ungdomstid. Precis som det ska vara! Lite bättre självkänsla hade inte skadat.
    När det kommer någon låt på radion som vi hörde på förr, tänker jag på dig med ett leende och sjunger för full hals "Minns du den sommar, ängen stod grön..." och så den där rap låten som vi bandande " here we go getting move to the grove.
    Skulle gärna träffas och fnittra med dig nångång!

    SvaraRadera
  3. Ja, vi borde absolut träffas och fnittra tillsammans :) det skulle vara så kul att få vara 14 år för en dag. Glömde också nämna i min blogg, att det var också du som lärde mig äta en smörgås i tre tuggor. Den talangen har jag dock tappat bort med åren ;)

    SvaraRadera
  4. Ha ha Nina va roligt inlägg :)Roligt har vi haft och "bekymmerslöst". Men den tiden är nog förbi tror fortfarande att man är typ 16 men tyvärr hamnar man nog att plussa till några år ;) Tänker alltid på dig när jag köper mandariner. Men kan tyvärr inte äta dem mera pga min mage :)Minns oxå första gången vi provade snus......Anna

    SvaraRadera
  5. Jag kan inte heller äta mandariner längre, bara ett av de få ålderstecken som kommer emot :) Snuset borde man också ha slutat med, men det var svårare än mandarinerna :D

    SvaraRadera
  6. Kul! Those were the days.. Jag hitta ett fodral med gambe cd-skivona från vår tid. Chillin at the grotto. Och mitt i allt hitta jag ade filmen från roadtripen. Jag kuna bara se några minuter för jag börja må så dåligt åv hur jag såg ut och låt :) Vårt mest använda uttryck på ha tiden var tydligen "oh my dick!" Jag skrattar ihjäl mej! Håller med om att man skratta myki meir och had minder bekymmer på ha tin. //malin

    SvaraRadera
  7. Malin,har du kvar roadtrippen än? Oh my dick, ja måst få en kopia! :D

    SvaraRadera
  8. Never! Int nar ska nagang få se ade filmen igen! :)

    SvaraRadera
  9. Du baa moittar på me nina, men he va jo fö ditt eget bästa som ja varna de om dömde flygande ögonbryne! ;) That's my job as your big sister lixom!! Men he no okej fö ögonbryne ha jo no landa me åre. hahaha. Vi ha jo no hadd kul vi o fast vi a hadd våra stunder milla varve, o kul har vi fortfarand.......ibland......tå vi int ha na problems att funder på...i hate this ålderdom!!!!
    Ha en bra ledig helg, he ska ja ha åtminstoni. lav ya siz <3 //H

    SvaraRadera