2012-10-28

I vår vackra vita vintervärld.

 Det slog mig ikväll när jag kom hem att det var precis det här jag drömde om innan vi började bygga. Att komma hem till ett varmt hus, känna doften av rök som kommer ur skorstenen. Mysa med ljus och njuta av mörkret. Som så många andra som byggt hus så gnäller jag över små saker som t.ex. för litet kök eller dåligt planerat hjälpkök. Jag har helt glömt bort vad det var jag drömde om egentligen. DÅ, när vi högg och rev och inte ens hade ritningarna på huset klart, var ett funktionellt hjälpkök det sista jag drömde om. Nej, istället tänkte man just på hur man skulle elda i spisen, eller sitta ute om kvällarna och titta ut över åkern och se månen och stjärnorna som praktiskt taget speglar sig i snön. Hur man skulle hänga lyktor lite hit och dit och grilla korv just där under björken :) Man drömde bara om att ha sin egen lilla vrå, att skapa sig ett hem. Och det är just det vi har här, VÅRT hem. I månskenet. Bredbvid björkarna,där vi satt och drömde när vi eldade vårt skrot.

Jag älskar vintern. Skulle kunna vara ute dygnet runt och bara dra in den kalla friska luften. Vilken tur att jag alltid börjat ha kameran på mig när jag är på galej. Månskenet ikväll är sagolikt vackert. Nästan spöklikt.
 

4 kommentarer:

  1. Kauniisti kirjoitit, ja niin asiaa! Ja taas olet onnistunut saamaan niin kauniin kuvan kuutamosta ja teidän kauniista kodista, teidän omasta unelmasta! :)

    SvaraRadera
  2. Hej Ninni man får nog bara julstämning när man ser på dina bilder. Ännu kan man känna doften av det gamla höet från fähuset. Höra knarret från de gamla rimfrostiga fähus dörrarna. Värmen från brasan ,och korvgrillning under månens sken. Kommer aldrig att glömma den tiden. Sov gott!

    SvaraRadera
  3. Mamm, he e onödit att du e anonym, jag vet de e du :)

    SvaraRadera